Memoriile unei Gheiși de Arthur Golden

Am decis să citesc această carte după ce am văzut cât de mult o iubea colega mea. M-a făcut foarte curioasă, mai ales că îmi place cultura asiatică și vreau să învăț cât mai multe. În roman sunt prezentate multe dintre obiceiurile japoneze, diferite cu mult de cele ale noastre. Voi începe prin a spune că povestea este una reală. Gheișa care a povestit despre viața sa scriitorului Arthur Golden a murit cu mulți ani în urmă, iar dorința ei a fost ca acestă carte să se publice după moartea ei. O gheișă, deși este tratată ca un obiect este apreciată, iar pentru bărbați însemna dans și muzică. Pe lângă faptul că erau dame de companie, ele nu erau cunoscute ca femei ușoare, ci ca artiste “Nu devenim gheișe pentru că așa ne dorim, devenim gheișe pentru că nu avem de ales”.

Povestea începe în anul 1929, în satul de pescari al lui Chiyo, o fetiță de 9 ani care trăiește cu părinții și sora mai mare. După moartea mamei, cele două sunt vândute și duse la Kyoto. Acestea sunt despărțite, iar Chiyo ajunge să fie servitoare la o renumită casă de ghișe.  Fata este norocoasă datorită culorii ochilor, merge la școală pentu a învăța cum să fie o gheișă. Odată cu începerea uceniciei, devine Sayuri, iar protectoarea ei este Mameha, una dintre cele mai cunsocute ghișe din timpul acela. Când e doar un copil, ea întâlnește un bărbat, a cărui imagine o însoțește toată viața. Și-a vândut virginitatea pentru un preț foarte mare. Fetele trebuie să fie virgine, altfel nu pot deveni gheișe. Sayuri trebuie să își găsească un “Danna”, un patron care va plăti pentru frumusețea, lecțiile de gheișă, kimonouri și altele. Într-un final îl regăsește pe bărbatul visat și ajung să se întâlnească de mai multe ori până acesta îi va fi “Danna”. Sfârșitul îi aduce pe cei doi împreună. Sayuri renunță la viața de gheișă și devine din nou Chiyo.

Nu mi-am dat seama cât de repede s-a terminat tot și parcă mai voiam. Prin Chyo am descoperit o altă lume, plină de tradiții, suferința războiului, sentimente, secrete, interdicții. O lume în care se învață ritualurile seducției, o copilărie nefericită, o viață plină de durere, o întreagă confesiune a fetiței cu ochii gri-albăstrui.

Cartea este un bestseller internațional. Ecranizarea romanului a primit Globul de Aur, 3 premii Oscar și 3 premii Bafta. Am văzut filmul “Memories of a geisha” după ce am terminat de citit cartea și mă bucur pentru alegerea făcută. Este plin de emoții, dar ca întotdeauna, filmul nu redă toate detaliile. Așa că această carte trebuie citită neaparat!