Hoțul de cărți – de Markus Zusak

An apariție : 2011

Editura: Rao

Nr. Pagini: 434

Am ales să citesc ’’Hoțul de cărți’’ de Markus Zusak  în urma vizionării filmului. Cartea este una dintre preferatele mele. Cartea este foarte frumoasă și deosebită, chiar aș putea spune unică.

Acţiunea se petrece în Germania nazistă în  timpul Celui De-al Doilea Război Mondial. Liesel a fost trimisă spre adopţie de către mama ei. Amintirile sale despre tatăl și mama sa sunt vagi, legate mai degrabă de asocierea lor cu termenul comunist. Pe drumul către noua familie fratele său moare. La înmormântarea lui găsește o carte căzută în noroi, primul contact cu literatura care pentru ea va însemna nu doar speranță, ci și șansa la viață.

Ajunge să fie acceptată de către o familie modestă, Hans și Rosa Hubermann, dar cu care se înţelege foarte bine. Tatăl său, deși un simplu zugrav și acordeonist amator, o învață pe fată să citească. Liesel dezleagă tainele cititului și se îndrăgostește iremediabil de cărți. Datorită regimului însă, cărțile nu sunt foarte accesibile, însă tatăl său face sacrificiul de a îi cumpăra din când în când câte o carte. Mi s-a părut emoționant momentul în care Liesel fură o carte din foc și o ține ascunsă sub bluza sa, deși cartea era încă în flăcări. Rudy, puștiul din vecini, devine prietenul cel mai bun al lui Liesel și chiar prima sa iubire, băiatul o susține pe Liesel în tot ce face.

Toată viaţa lor a fost dictată de regimul nazist şi practic Liesel ajunge să se maturizeze înainte de vreme din cauza războiului. Învaţă să citească şi fură cărţi  de la doamna Hermann,  pentru că este pasionată de poveştile descoperite între coperţile vechi. Atunci când familia ei adăposteşte un evreu pe nume Max în beci, lucrurile încep să se complice din ce în ce mai mult şi Liesel va face tot posibilul să ţină acest secret ascuns.

M-am atașat mult de acest personaj. Inocența sa aflată în antiteză cu viața care o pune mereu la încercări, fac din Liesel un personaj complex care, cu toate că este supusă unor tratamente destul de dure din partea celor din jur din cauza faptului că este considerată comunistă, reușește să treacă peste cu ajutorul cărților.