Mai bine nu se poate. Dar de ce nu?

Două premii Oscar și două premii Globul de Aur pentru cei mai buni actori în roluri principale și un premiu Globul de Aur pentru cel mai bun film de comedie/musical, ne stârnesc interesul despre opera cinematografică Mai bine nu se poate,  care a avut premiera în anul 1997. Mă gândeam: pentru ce îmi trebuie mie să vizionez un film vechi? Mie oricum nu-mi prea plac filmele „antice”, mai ales când sunt multe altele noi și moderne. De acțiune, Science Fiction, Fantasy (că tot a fost Forma Apei câștigătoarea recentă a patru premii Oscar), de dragoste sau horror? Dincolo de faptul că este o comedie romantică, surprinzătoare, cu un pic de dramă pe alocuri, filmul Mai bine nu se poate este unul meditativ.

Rolul masculin principal îi revine faimosului actor Jack Nicholson, actor cu numeroase premii Oscar, Globul de Aur și nu numai. A jucat în producții cinematografice cunoscute, precum Zbor deasupra unui cuib de cuci (1975), Batman (1989) sau Cuvinte de alint (1983). Merită, din punctul meu de vedere, premiul Oscar pentru cel mai bun actor în rol principal. Melvin Udall (Jack Nicholson) este personajul-scriitor bătrân care apare în film. Are tabieturile sale:  își închide acele câteva încuietori ale ușii de cinci ori, la fel procedează și cu aprinderea și stingerea becului. Își spală mâinile cu apă clocotită de la robinet și aruncă săpunurile după fiecare folosire. Atitudinea  obsesivă și controlată, chiar disciplinată pe care o are, o manifestă inclusiv față de fata de care e îndrăgostit, pe stradă sau în localul unde prînzește mereu. Evită oamenii de pe trotuar, de parcă ar trăi într-o bulă imaginară. Are o masă doar a lui în local unde mănâncă același meniu consistent și greu, cu tacâmurile lui de plastic aduse de acasă.

O minte sclipitoare, care își scrie cea de-a 62-a carte, roman de ficțiune și de dragoste. Nu dorește să îl deranjeze nimeni. Este un personaj nevrotic, foarte ironic și sarcastic, iar de aici îi pleacă toate.  Vecinii îl consideră afurisit iar clienții localului unde prânzește nu îl agreează. Răspunde sec și tăios oricui îl întâlnește în cale. O fată nouă îl servește la masă, dar  Melvin Udall nu e de acord. O vrea pe chelnerița de care s-a îndrăgostit și care a avut tot timpul grijă de masa lui și de el, ca persoană dificilă. Se răstește la ospătărița cea nouă, iar patronul localului, fiind de față la cele petrecute, îi spune doar să iasă afară.  „O să tac. Doar lasă-mă să stau aici. Nicio problemă. Eu nu sunt porc. Tu ești. Nu te judec”, îi răspunde patronului în stilul său caracteristic. Și umoristic, de ce nu, să nu uităm că e o comedie până la urmă.

Deși dificil din cale afară,  Melvin Udall, rămâne până la urmă un personaj sensibil. Își arată afecțiunea celorlalți prin gesturile pe care le face. Rămâne personajul iubit și detestat în același timp. Dragostea pe care i-o poartă chelneriței îl schimbă, chiar dacă nu în mare măsură, spunând despre aceasta că îl face să fie un “om mai bun”. Ospătărița Carol Connelly, jucată excellent de actrița Helen Hunt, pentru care primește premiul Oscar pentru cea mai bună actriță în rol principal, deținătoare și ea de premii Emmy sau Globul de Aur, este mama unui băiețel bolnav de astm. Ea este cea care îi înțelege pe scriitor și pe vecinul acestuia, un pictor gay, bătut și jefuit în propria-i casă. Datorită ei, vecinul lui Melvin Udall se reapucă de marea sa pasiune de a picta. Este o mamă singură, cu o întâlnire recent eșuată. Își dorește pe cineva alături, cu care să fie împreună la bine și la greu. Cu toate că are și ea griji și neîmpliniri, Carol nu ezită să le fie alături celor de lângă ea, fie printr-o vorbă, fie prin disponibilitatea de timp. E exagerat rolul de Salvator pe care îl are și care, în realitate, în doză nelimitată, ajunge să fie nociv.

După cele câteva zile de petrecut împreună, trio-ul vesel, scriitor-chelneriță-pictor, întâmpină momente neașteptate. E oare un final de happy-end al poveștii fiecăruia dintre ei?

Recunosc, ceea ce m-a determinat să văd filmul a fost găsirea unei liste, la întâmplare, cu top cele mai bune filme. Detaliile dintre ele au făcut diferența.

Informațiile despre actori și filmele în care au jucat au fost preluate de pe site-ul wikipedia.ro.